✓ 6 Cara Masak Kari Ayam tanpa Santan yang Mudah

Dapatkan ribuan koleksi resep masakan yang enak dan Mudah.

Buat kalian yang sedang mencari resep Kari Ayam tanpa Santan. Pada tulisan kali ini kami akan membagikan tutorial lengkap cara memasak Kari Ayam tanpa Santan dengan mudah dan pastinya tidak kalah enak.

Hari ni saya nak kongsikan pula resepi kari ayam yang tak perlu menggunakan santan. Resepi kari ni resepi special kat warung dia. Ada pelanggan yang datang dari jauh semata-mata nak makan kari ni.

Kari Ayam tanpa Santan - cookandrecipe.com Kalau anda pun teringin nak cuba makan kari tanpa santan, bolehlah cuba resepi yang saya buat ni. Kari ayam tanpa santan ni juga sedap di makan bersama roti canai, chapati ataupun roti biasa. So apa lagi, jom lah cuba buat sendiri di rumah dan nikmati keenakkan kari ayam tanpa. ni resepi mak mertua akak. kari dia ni memang top dekat warung dia. orang datang dari jauh semata nak makan kari yg dimasak fresh on the spot. hehe. dia . Tenang saja untuk tutorial cara memasak Kari Ayam tanpa Santan yang akan kami jelaskan ini hanya membutuhkan 22 bahan dan 6 langkah saja.

22 Bahan Bahan untuk Membuat Kari Ayam tanpa Santan

Untuk dapat membikin Kari Ayam tanpa Santan pada tutorial ini kita perlu menyiapkan 22 bahan saja. Jadi silahkan kita siapkan terlebih dahulu bahan-bahanya seperti dibawah ini.

  1. Siapkan Daging Ayam - 1/4.
  2. Siapkan wortel - 2 buah.
  3. Siapkan kentang - 2 buah.
  4. Siapkan Bumbu halus - .
  5. Siapkan ketumbar utuh (sangrai) - 1/2 sdt.
  6. Siapkan jinten (sangrai) - 1/2 sdt.
  7. Siapkan merica bubuk - 1/2 sdt.
  8. Siapkan kemiri (sangrai) - 3-5 butir.
  9. Siapkan kunyit - 7 cm.
  10. Siapkan jahe - 2 ruas.
  11. Siapkan bawang merah - 4 siung.
  12. Siapkan bawang putih - 3 siung.
  13. Siapkan cabe merah keriting (sesuai selera) - 5 buah.
  14. Siapkan Bumbu Lainnya - .
  15. Siapkan daun salam - 2 lmbr.
  16. Siapkan daun jeruk - 2 lmbr.
  17. Siapkan serai (geprek) - 1 btg.
  18. Siapkan lengkuas - 2 ruas.
  19. Siapkan cengkeh - 2 btr.
  20. Siapkan garam hilamaya - 1 sdt.
  21. Siapkan kaldu jamur - 1 sdt.
  22. Siapkan gula aren - Secukupnya.

Kari Ayam memang sedap tetapi ada juga yang kurang gemar sajian yang bersantan. Oleh itu, dikongsikan resipi Kari Ayam tanpa santan perkongsian saudari Zurina Zulkefli yang boleh anda cuba. Biasanya kita dengar Kari Ikan tanpa santan je kan? Menu kari ayam ni adalah menu yang paling larus di kedainya.

6 Panduan Membuat Kari Ayam tanpa Santan

Apabila kalian sudah menyiapkan 22 bahan diatas. Selanjutnya kalian simak langkah-langkah selengkapnya untuk memasak Kari Ayam tanpa Santan dibawah ini.

  1. Haluskan semua bumbu halus, boleh diblend atau diuleg.
  2. Kemudian ulek bumbu halus hingga harum, tambahkan daun salam, daun jeruk, serai dan laos.
  3. Masukan ayam, tumis sebentar biarkan bimbu meresap.
  4. Tambahkan air mendidih, secukupnya saja. Kemudian masukkan wortel dan kentang.
  5. Tambahkan garam, kaldu jamur dan gula aren. Koreksi rasa.
  6. Jika sudah pas, angkat dan sajikaan. Selamat mencoba ♡.

Kari ayam ini tidak menggunakan santan. Jadi ianya lebih mudah untuk disediakan dan tidak cepat basi. Walaupun tanpa santan, kari ni tetap pekat sebab menggunakan serbuk kari yang banyak. Emak mertua saya menggunakan kari ikan kerana kari ikan lebih sesuai dan sedap untuk menu karinya. Salam, CMG. kita masak kari jarang letak santan, satu sebab malas, satu sebab nak jimat. hehe.

Bagaimana sangat mudah bukan cara buat Kari Ayam tanpa Santan ini. Silahkan Anda coba dirumah yaa. Semoga berhasil dan selamat mencicipi. Silahkan kamu simak dan baca koleksi resep masakan enak dan mudah lainnya juga yaa.

Simpan Resep